مجلس سنا قانونی را در برابر توهین به اهلبیت (ع) همسران پیامبر و صحابه تصویب کرد

مجلس سنا قانونی را تصویب کرد که هدف آن افزایش مجازات حبس ابد و مجازات بالای 10 سال برای افرادی است که به امهات المومنین (همسران پیامبرگرامی)، اهل بیت، خلفای راشدین و صحابه‌کرام بی‌احترامی می‌کنند. این مجلس لایحه قوانین کیفری (اصلاح) را تصویب کرد که به دنبال اصلاح قانون مجازات پاکستان (PPC)، 1860 و قانون آیین دادرسی کیفری (CrPC)، 1898 است.

مجلس سنا روز دوشنبه قانونی را تصویب کرد که هدف آن افزایش مجازات حبس ابد اما و زندان بالای ده  سال برای افرادی است که به امهات‌المومنین، اهل بیت، خلفای راشیدین و صحابه‌کرام بی‌احترامی می‌کنند.

این مجلس لایحه قوانین کیفری (اصلاح) را تصویب کرد که به دنبال اصلاح قانون مجازات پاکستان (PPC)، 1860 و قانون آیین دادرسی کیفری (CrPC)، 1898 است.

حافظ عبدالکریم، سناتور PML-N و مشتاق احمد، قانونگذار جماعت اسلامی (JI) این لایحه را در یک روز با اعضای خصوصی به تصویب رساندند. مجلس شورای ملی قبلاً این لایحه را تصویب کرده بود که مولانا عبدالاکبر چیترالی آن را مطرح کرده است.

سناتور احمد در توضیح اصلاحیه این لایحه گفت که جریمه و مجازات افزایش یافته است تا اطمینان حاصل شود که هیچ کس جرات 1898 را نداشته باشد. سناتور احمد در تشریح اصلاحیه این لایحه گفت که جریمه و مجازات افزایش یافته است تا اطمینان حاصل شود که هیچ کس جرأت صدور هرگونه اظهارات تحقیرآمیز و بدنام کردن صحابه، خانواده و همسران آخرین پیامبر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را ندارد.

وی گفت: در قانون PPC مجازات سه سال بود اما در حال حاضر افزایش یافته است و بر این اساس در CrPC اصلاحیه ای پیشنهاد شده است. در بیان اهداف و دلایل این لایحه آمده است که بی‌احترامی به صحابه پیامبر اکرم (ص) و دیگر شخصیت‌های مقدس نه تنها باعث ترویج تروریسم و ​​اخلال در کشور می‌شود، بلکه به مردم از همه اقشار آسیب می‌زند.

در بند 298 الف قانون این لایحه می گوید ، مجازات فردی که به همسران، خانواده و اصحاب پیامبر اکرم (ص) بی احترامی کند حداقل سه سال حبس همراه با مجازات در نظر گرفته شده است.

برخی از اعضای خزانه داری از جمله شری رحمان، وزیر تغییرات آب و هوایی، خواستار ارجاع این لایحه به کمیته دائمی مربوطه بودند. سناتور رحمان گفت که آنها هنوز این لایحه را بررسی نکرده اند و باید به آن اشاره کرد زیرا در مجلس اتفاق نظر وجود داشت که قانونگذاری نباید با عجله انجام شود. برخی از سناتورهای دارای پیشینه مذهبی از جمله مولانا عبدالغفور حیدری، حافظ عبدالکریم و پروفسور ساجد میر امیدوار بودند که این لایحه به هماهنگی فرقه ای در کشور کمک کند.

در یک روز اعضای خصوصی، مجلس بیش از دوجین لایحه در مورد ایجاد دانشگاه ها و مؤسسات جدید را که قبلاً توسط مجلس ملی تصویب شده بود، به کمیته های داخلی مربوطه ارجاع داد.

سناتور مهر تاج روغنی، سناتور حزب تحریک انصاف در حالی به طرح انبوهی از لایحه‌های تاسیس دانشگاه‌های خصوصی در شرایطی که سه روز به پایان دوره دولت فعلی مانده است، اعتراض کرد. او گفت: این عجله دانشگاه ها و سیستم آموزشی کشور را خراب می کند.

سناتور حزب ملی، طاهر بیزنجو، گفت که یک نفر تعجب می کند که چرا اعضای مجلس ملی علاقه مند هستند که لوایح دانشگاه های خصوصی از این طریق خانه تصوی شود.

از آنجایی که مجلس فاقد اکثریت دو سوم برای تصویب لایحه اصلاحیه قانون اساسی بود، رئیس، دو لایحه، یکی در مورد ایجاد استان هزاره و دیگری در مورد ایجاد استان پنجاب جنوبی را به کمیته دائمی مربوطه ارجاع داد.

مجلس به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که سناتور JUI-F کامران مرتضی آن را محکوم کرد تا اقدامات غیرقانونی 5 اوت هند در کشمیر تحت اشغال هند را محکوم کند. این قطعنامه روز 5 آگوست 2019 را "روز سیاه" نامید.

در این قطعنامه آمده است که دولت تحت رهبری BJP مواد 35-A و 370 قانون اساسی هند را با سلب خودمختاری جامو و کشمیر لغو و این ایالت را به دو قلمرو اتحادیه تقسیم کرد.

مجلس نمایندگان، اقدامات غیرقانونی و یک جانبه هند در 5 اوت 2019 را رد می کند که مستقیماً با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در تناقض است و با هدف ... سرکوب تحقق حق مسلم کشمیری ها برای تعیین سرنوشت خود و همچنین نقض مدنی، سیاسی، اقتصادی آنها است. در این قطعنامه حقوق اجتماعی و فرهنگی آمده است.

مجلس از طریق این قطعنامه از جامعه بین المللی خواسته است که از مبارزات آزادی مردم کشمیر تحت اشغال هند هم از نظر اخلاقی، قانونی و مادی حمایت کند، همانطور که جامعه بین المللی از اوکراین به لحاظ اخلاقی و مادی در جنگ فعلی روسیه و  اوکراین حمایت کرد.

مجلس توصیه کرد که دولت باید تلاش های دیپلماتیک خود را برای برجسته کردن مستمر موضوع کشمیر در شورای حقوق بشر سازمان ملل، از جمله از طریق نامه های مختصر و مشترک دوره ای به رئیس جمهور، تسریع بخشد.

مجلس سنا قانون را در برابر توهین به افراد متدین تصویب کرد

منبع:

https://www.nation.com.pk/08-Aug-2023/senate-passes-bill-to-increase-punishment-

for-blasphemers-upto-life

https://www.thenews.com.pk/print/1098132-senate-passes-bill-to-enhance-penalty-

for-disrespecting-sacred-personalities

https://pipanews.com/the-senate-approves-the-10-year-punishment-bill-for-insulting-

the-ahl-al-bayt-the-mothers-of-the-believers-and-the-companions-pipa-news

https://tribune.com.pk/story/2396381/na-toughens-law-against-insult-to-pious-

people

https://www.pakistantoday.com.pk/2023/01/17/na-passes-bills-to-enhance-

punishment-for-disrespecting-ummahatul-momineen-ahle-bait-sahaba//

کد خبر 16737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =